DAN KADA SLAVIMO RIJEČI, ZNANJE I SNAGU UČENJA – 8. SEPTEMBAR
Datum objave: 22.09.25 Objavio: Rialda Bibuljica
Povodom Svjetskog dana pismenosti, naša škola obilježila je ovaj važan datum kroz niz raznovrsnih, edukativnih i kreativnih aktivnosti, kojima je zajednički cilj bio podsjetiti učenike da pismenost nije samo školska obaveza, već ključ za otvaranje vrata budućnosti.
Naši učenici, od najmlađih do najstarijih, pokazali su koliko se pismenost može slaviti na različite načine – od stvaranja umjetničkih i literarnih radova, do učenja o digitalnoj i medijskoj pismenosti, istraživanja kulturno-historijskog nasljeđa našeg jezika i druženja s knjigom.
Pismenost kao temelj učenja
Najmlađi učenici – od prvog do četvrtog razreda – obilježili su ovaj dan kroz likovne i kreativne radionice. Oblikovali su slova od plastelina, izrađivali plakate i bookmarkere s pravopisnim pravilima te crtali motive knjiga, olovaka i poruka o važnosti čitanja i pisanja. Posebno zanimljivo bilo je učenicima II razreda, koji su posjetili Hrasničku biblioteku i u tišini starih polica otkrivali čaroliju čitanja i svijet novih priča.
Učenje, kritičko mišljenje i kreativnost
Učenici trećih i četvrtih razreda prisjetili su se pravopisnih pravila i razgovarali o značaju pismenosti u svakodnevnom životu. Vježbali su pravilno pisanje velikog slova u vlastitim imenima i nazivima geografskih pojmova, sklapali izreke i zaključili da knjige zaista jesu „snovi koje držimo u ruci“. Time su učvrstili spoznaju da pismenost nije samo čitanje i pisanje, već i alat koji im otvara svijet znanja, istraživanja i otkrivanja.
Pismenost u digitalnom dobu
U starijim razredima naglasak je stavljen i na razvoj digitalne pismenosti. Učenici šestih i sedmih razreda na časovima bosanskog jezika i književnosti učili su o pravilima pristojne i sigurne online komunikacije, razlikovanju činjenica od mišljenja, te provjeri izvora informacija. Pisali su zajedničke definicije online pismenosti i kreirali plakate kao podsjetnike na pravila kulturnog ponašanja na internetu. Učenici sedmih razreda su kroz grupni rad jednu istu školsku obavijest oblikovali u četiri različita formata – web-objavu, Instagram/Facebook objavu, Teams poruku i Viber poruku roditeljima – pri čemu su vježbali prilagođavanje tona publici i jasnoću izražavanja.
Zid pismenosti i pismo sebi u budućnosti
Učenici devetih razreda na časovima odjeljenske zajednice kreirali su „Zid pismenosti“ – grupni pano ispunjen zaboravljenim riječima, najčešćim pravopisnim greškama, omiljenim riječima i inspirativnim citatima o jeziku i znanju. Istraživali su i različite vrste pismenosti (jezičku, digitalnu, medijsku, finansijsku, kulturnu, informatičku) i izrađivali slogane kojima su naglasili važnost cjeloživotnog učenja.
Učenici šestih razreda pisali su “pismo sebi u budućnosti” i svoja imena ispisivali bosančicom, podsjećajući se tako na bogato kulturno-historijsko nasljeđe našeg jezika.
Pismenost kao alat slobode
Osmi razredi su povodom ovog dana pogledali dokumentarni film Dva zakona o sudbini djevojčica iz ruralnih dijelova Bosne i Hercegovine koje, iako imaju zakonsko pravo na školovanje, ostaju uskraćene za obrazovanje. Nakon filma su pisali kritičke osvrte i upoređivali nekadašnje i savremene mogućnosti obrazovanja, zaključivši da je pismenost osnovni alat za učenje, ali i za ravnopravno učešće u društvu.
Snaga znanja
Snaga znanja došla je do izražaja kroz literarne radove na temu Olovka srcem piše, u kojima su učenici šestog razreda pokazali svoju kreativnost i ljubav prema pisanju, dok su učenici devetog razreda podsjetili da je pismenost upravo ta “snaga koja nam pomaže da rastemo, učimo i razumijemo svijet”.
Ovogodišnje obilježavanje Svjetskog dana pismenosti u našoj školi, potvrdilo je da pismenost nije samo znanje, nego i put do slobode, samopouzdanja i budućnosti. Naša škola i dalje ostaje mjesto gdje se čitanje, pisanje i učenje slave svakog dana – jer pismenost je najbolji lijek, a znanje svjetlost koja se nikad ne gasi.
Neka nas na tom putu inspirišu i ove misli velikana:
- „Onaj ko čita, živi hiljadu života, a onaj ko ne čita – samo jedan.”
- „Knjige su snovi koje držimo u rukama.”
- „Pismen narod čita, a nepismen sluša; pismen razmišlja svojom glavom, a nepismen tuđom.”
- „Znanje je jedino bogatstvo koje niko ne može oduzeti.”
Pripremila: Irma Pamuk-Fejzić